- Ustawy i rozporządzenia:
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1571, z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j. Dz.U. 2023 poz. 2787) § 44 ust. 2,
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 44, z późn. zm.).
- Uchwały Senatu Akademickiego Politechniki Poznańskiej:
- w sprawie warunków i trybu przyjmowania na studia (https://put.poznan.pl/rekrutacja/aktyprawne),
- w sprawie ustalenia zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Politechniki Poznańskiej (https://phdschool.put.poznan.pl/zasady-rekrutacji/),
- w sprawie uchwalenia Regulaminu studiów podyplomowych (https://put.poznan.pl/studia-podyplomowe/zasady-rekrutacji).
- Zarządzenia Rektora Politechniki Poznańskiej:
- w sprawie szczegółowej organizacji rekrutacji dla obywateli polskich (https://put.poznan.pl/rekrutacja/aktyprawne),
- w sprawie podejmowania i odbywania studiów w Politechnice Poznańskiej przez osoby niebędące obywatelami polskimi (https://bip.put.poznan.pl/artykuly/zarzadzenia),
- w sprawie wysokości, szczegółowych zasad pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat w danym roku akademickim
(https://put.poznan.pl/oplaty).
Regulamin systemu rekrutacyjnego Politechniki Poznańskiej
Podstawy prawne
Zakres systemu rekrutacyjnego
- Politechnika Poznańska prowadzi elektroniczną rekrutację kandydatów na studia pierwszego i drugiego stopnia, do Szkoły Doktorskiej oraz na studia podyplomowe.
- Elektroniczna rekrutacja kandydatów dotyczy obywateli polskich i cudzoziemców.
- Elektroniczna rekrutacja kandydatów jest realizowana w okresach wyznaczonych harmonogramami rekrutacji.
Harmonogramy rekrutacji
- Harmonogram rekrutacji na studia pierwszego i drugiego stopnia dla obywateli polskich publikowany jest na stronie https://put.poznan.pl/rekrutacja/harmonogram-rekrutacji.
- Harmonogram rekrutacji na studia pierwszego i drugiego stopnia dla cudzoziemców publikowany jest na stronie https://put.poznan.pl/en/applying.
- Harmonogram rekrutacji do Szkoły Doktorskiej publikowany jest na stronie https://phdschool.put.poznan.pl/harmonogram-rekrutacji.
- Harmonogram rekrutacji na studia podyplomowe publikowany jest na stronie https://put.poznan.pl/studia-podyplomowe/spis.
Komisje rekrutacyjne
- Kontakt z właściwą komisją rekrutacyjną jest możliwy poprzez odpowiedni system rekrutacyjny, pocztę e-mail lub telefonicznie.
- W sprawach związanych z rekrutacją na studia pierwszego i drugiego stopnia obywateli polskich należy kontaktować się z Uczelnianą Komisją Rekrutacyjną: e-mail rekrutacja@put.poznan.pl, telefon +48 61 665 3548.
- W sprawach związanych z rekrutacją na studia pierwszego i drugiego stopnia cudzoziemców należy kontaktować się z Komisją Rekrutacji Cudzoziemców: e-mail study@put.poznan.pl, telefon +48 61 665 3544.
- W sprawach związanych z rekrutacją do Szkoły Doktorskiej należy kontaktować się z Uczelnianym Zespołem Rekrutacyjnym do Szkoły Doktorskiej: e-mail phd.school@put.poznan.pl, telefon +48 61 665 3838.
- W sprawach związanych z rekrutacją na studia podyplomowe należy kontaktować się z Działem Kształcenia: e-mail studia.podyplomowe@put.poznan.pl, telefon +48 61 665 3539.
Przebieg rekrutacji
- Do elektronicznej rekrutacji kandydatów służy odpowiedni system rekrutacyjny dostępny pod adresem https://rekrutacja.put.poznan.pl lub https://irk.put.poznan.pl.
- W systemie rekrutacyjnym kandydat wykonuje następujące czynności:
- rejestracja elektroniczna:
- założenie indywidualnego konta,
- wprowadzenie wymaganych danych osobowych oraz danych o wcześniejszej edukacji,
- wybranie kierunków studiów lub dyscypliny naukowej,
- uzupełnienie wymaganych dokumentów,
- wniesienie opłaty rekrutacyjnej,
- wydrukowanie podania,
- sprawdzenie wyników i odebranie decyzji,
- prowadzenie korespondencji z komisją rekrutacyjną.
- rejestracja elektroniczna:
- System rekrutacyjny umożliwia kandydatowi:
- na studia pierwszego i drugiego stopnia określenie preferencji wybranych kierunków, czyli kolejności kierunków, w której Uczelnia będzie rozpatrywała możliwość przyjęcia kandydata,
- do Szkoły Doktorskiej wybór jednej dyscypliny naukowej,
- na studia podyplomowe wybór wielu studiów podyplomowych.
Opłaty rekrutacyjne
- Opłatę rekrutacyjną kandydat wnosi na indywidualny numer konta bankowego tworzony dla każdego kandydata przez system rekrutacyjny. Dostępne są następujące metody płatności:
- BLIK,
- karty płatnicze (Visa, MasterCard),
- Pay by link,
- przelew na konto,
- wpłata na konto.
- Reguły pobierania opłat określone są w Zarządzeniu Rektora Politechniki Poznańskiej w sprawie wysokości, szczegółowych zasad pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat w danym roku akademickim
(https://put.poznan.pl/oplaty) oraz Uchwale Senatu w sprawie ustalenia zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Politechniki Poznańskiej. - Wysokość opłat rekrutacyjnych określa:
- zarządzenie Rektora Politechniki Poznańskiej w sprawie szczegółowej organizacji rekrutacji dla obywateli polskich,
- zarządzenie Rektora Politechniki Poznańskiej w sprawie podejmowania i odbywania studiów w Politechnice Poznańskiej przez osoby niebędące obywatelami polskimi,
- decyzja Rektora w sprawie limitów rekrutacyjnych do Szkoły Doktorskiej i wysokości opłaty rekrutacyjnej.
- Za rekrutację na studia podyplomowe nie pobiera się opłaty rekrutacyjnej, jednak warunkiem przyjęcia jest dokonanie opłaty za co najmniej jeden semestr studiów.
- Wpływ każdej opłaty rekrutacyjnej na konto Uczelni jest odnotowywany przez system rekrutacyjny i widoczny na indywidualnym koncie kandydata.
- Wnoszenie opłat rekrutacyjnych należy realizować w sposób gwarantujący jak najszybszy przepływ środków pieniężnych.
- W przypadku, gdy opłata rekrutacyjna nie zostanie odnotowana w systemie rekrutacyjnym do zakończenia okresu rejestracji, należy skontaktować się z odpowiednią komisją rekrutacyjną w celu wyjaśnienia sytuacji i przedłożyć dowód wpłaty.
- Warunkiem uznania wpłaty jest uzyskanie przez Politechnikę Poznańską potwierdzenia bankowego o wpływie opłaty na konto Politechniki Poznańskiej.
- Wszelkie pytania w sprawie opłat rekrutacyjnych należy kierować do odpowiedniej komisji rekrutacyjnej.
Ważność rejestracji
- Warunkiem uwzględnienia kandydatury jest prawidłowa rejestracja w systemie rekrutacyjnym, wniesienie opłaty rekrutacyjnej oraz dostarczenie kompletu wymaganych dokumentów zgodnie z harmonogramem rekrutacji.
- Kandydat odpowiada za prawidłowe wprowadzenie danych.
- Politechnika Poznańska zastrzega sobie prawo do okresowych wyłączeń systemu rekrutacyjnego w celu przeprowadzenia prac serwisowych i konserwacyjnych. Status systemu rekrutacyjnego i komunikaty o jego wyłączeniach są publikowane na stronie systemu rekrutacyjnego.
- Politechnika Poznańska nie odpowiada za brak możliwości rejestracji z powodów, na które Uczelnia nie ma wpływu.
- W przypadku wystąpienia trudności z rejestracją kandydat zgłasza się do odpowiedniej komisji rekrutacyjnej z zachowaniem terminu rejestracji.
Bezpieczeństwo i poufność danych
- Komunikacja między terminalem użytkownika a systemem rekrutacyjnym jest realizowana za pomocą protokołu zapewniającego kryptograficzną ochronę przesyłanych danych.
- Kandydat uzyskuje dostęp do swojego konta w systemie rekrutacyjnym za pomocą przeglądarki internetowej logując się identyfikatorem i hasłem.
- Kandydat zabezpiecza dostęp do konta bezpiecznym hasłem składającym się z co najmniej 8 znaków.
- Kandydat jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy hasła dostępu do systemu rekrutacyjnego.
- Kandydat może uzupełnić dane w systemie rekrutacyjnym za pomocą aplikacji mObywatel i opcji przekazania danych.
- Po zakończeniu korzystania z systemu rekrutacyjnego kandydat jest zobowiązany do wylogowania się.
- Uczelnia nie odpowiada za skutki działania osób trzecich w systemie rekrutacyjnym.
- Kandydat wprowadzając swoje dane osobowe w systemie rekrutacyjnym potwierdza, że został poinformowany o celu i podstawie prawnej przetwarzania oraz o administratorze danych osobowych.
- Kandydat wgrywając dokumenty do systemu rekrutacyjnego wyraża zgodę na weryfikację ich autentyczności oraz wynikających z nich uprawnień, w szczególności na weryfikację przez podmiot wydający, w kraju ich wydania lub przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
- System rekrutacyjny zapewnia bezpieczeństwo przechowywanych danych kandydatów zgodnie z art. 32 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
- System rekrutacyjny przechowuje lokalnie informacje w plikach cookies w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika oraz zbierania informacji statystycznych o sposobie korzystania ze stron internetowych.
- System rekrutacyjny rejestruje zdarzenia dotyczące działań użytkowników oraz zdarzenia dotyczące jego funkcjonowania. Próby uzyskiwania przez użytkownika nieautoryzowanego dostępu do serwera i/lub funkcjonującego na nim systemu rekrutacyjnego, ataki blokujące funkcjonowanie, przełamywanie zabezpieczeń, przechwytywanie, kradzież lub zniszczenie danych zarejestrowanych kandydatów są dokumentowane przez Politechnikę Poznańską. Skutkiem takich działań może być wyłączenie kandydata z udziału w procesie rekrutacji.
Informacje i dostęp do danych osobowych
Na mocy art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej: RODO) informujemy, że:
- Administratorem danych jest Politechnika Poznańska, pl. Marii Skłodowskiej-Curie 5, 60-965 Poznań, NIP: 777-00-03-699, dane kontaktowe: e-mail biuro.rektora@put.poznan.pl, telefon +48 61 665 3639.
- Administrator danych wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Pana Piotra Otomańskiego, e-mail iod@put.poznan.pl.
- Dane osobowe przetwarzane są w celu:
- rekrutacji kandydatów na studia lub do Szkoły Doktorskiej – dane osobowe są przetwarzane na podstawie: art. 69 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, § 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
- rekrutacji kandydatów na studia podyplomowe – dane osobowe są przetwarzane na podstawie umowy zawartej pomiędzy organizatorem studiów podyplomowych oraz ich uczestnikiem (słuchaczem studiów podyplomowych) – art. 6 ust. 1 lit. b RODO oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (w szczególności art. 11 ust. 2 oraz art. 160-164) w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
- Dane osób przyjętych na studia będą przetwarzane w celu realizacji procesu kształcenia i przechowywane przez okres 50 lat.
- Dane osobowe kandydatów mogą zostać przekazane dostawcom usług informatycznych (art. 28 ust. 1 RODO), mogą również zostać udostępnione organom upoważnionym do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe kandydatów realizujących płatność są udostępniane dostawcy usług płatniczych, na podstawie odrębnej zgody na udostępnienie danych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
- Każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania. Każda osoba ma prawo do żądania od administratora danych ograniczenia przetwarzania danych. Osobom, których dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tak jak w tym przypadku, nie przysługuje prawo do przenoszenia danych, ani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania. Zestawienie przetwarzanych danych jest prezentowane w systemie rekrutacyjnym po zalogowaniu się użytkownika. Każda osoba ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Podanie danych osobowych jest wymagane na podstawie wymienionych wyżej aktów prawnych do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Nieudostępnienie danych osobowych uniemożliwia wzięcie udziału w rekrutacji.
- W oparciu o przechowywane dane osobowe nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje.